Felanmälan

Vattenläcka, problem med ventilationen eller något annat som inte fungerar som det ska? Här listar vi hur du söker hjälp på bästa sätt. Listan kommer med tiden att uppdateras med telefonnummer, med mera.

Om något mindre akut inträffar kan ni mejla styrelsen.brfnyckelpigan@gmail.com så återkopplar vi om vad du ska göra för att åtgärda problemet. Eftersom vi alla är medlemmar i BRF Nyckelpigan är det inte enbart styrelsens ansvar att ringa leverantörer, mekaniker, hantverkare med mera. Men innan du börjar ta tag i problemen är det bra om du hör av dig till styrelsen för vägledning och för att veta vad som gäller.

Vid akuta ärenden är det förstås viktigast att problemet åtgärdas. Men skicka även då ett mejl till styrelsen om att du varit i kontakt med till exempel Recover - som vi har avtal med - så att vi vet vad som händer och även, i fall det är aktuellt, kan informera grannar som kan påverkas.

VIKTIGT: Notera att det kostar att anlita Recover, men att försäkringen kan täcka delar av kostnaden. Sedan återstår ansvarsfrågan, om händelsen är något som respektive bostadsrättsinnehavare ansvarar för eller om det är föreningen, som helhet, som ska stå för eventuell självrisk/kostnader. Vi ber er därför att inte ringa Recover om felet verkligen inte är akut.

 

Recover

Journummer: 0771-103 500 (dygnet runt)

Recovers Fastighetsjour hjälper er med:

  • Akuta värmeproblem
  • Brandsanering
  • Elavbrott
  • Glasskador
  • Inbrottsskador
  • Låsöppning
  • Nyckelhantering
  • Restvärdesräddning
  • Snö- och isborttagning
  • Stopp i avlopp
  • Översvämningar

I respektive bopärm (det ska finnas en per hushåll) finns instruktioner om drift och skötsel av mycket av det som finns i respektive radhus. Här finns information om vitvarorna, färgerna på våra väggar, ventilation med mera. Här finns också telefonnummer om det är så att man behöver beställa service på till exempel ett kylskåp. Notera att det inte är säkert att garantierna fortfarande gäller. Garantitiden på Electrolux-produkterna gick till exempel ut två år efter första inflyttning. Notera även att bostadsrättsinnehavaren ansvarar - i de allra flesta fallen - för dessa produkter.

 

Friska Fläktar

Två gånger om året byter Friska Fläktar ut våra filter i ventilationsapparaterna som står på våra respektive vindar. De utför även en service på våra anläggningar. Det är mycket viktigt att de kommer in i våra bostadsrätter när det är dags för filterbyte, inte bara för filterbytets skull utan också för att de utför en service på våra respektive anläggningar.

VIKTIGT: Vi har haft lite problem med våra anläggningar, de verkar känsliga. Det kan vara bra att veta att bostadsrättsföreningen kanske inte tar kostnaden om det visar sig att fläktarna inte fått den service de ska ha och som föreningen betalar för eller om filter inte blivit bytta på grund av att Friska Fläktar inte kommit in i bostadsrätterna. 

Om man inte är hemma eller om man inte kan släppa in Friska Fläktar av något annat skäl (covid mm), mejla styrelsen eller Friska fläktar och kom överens om en ny tid för filterbyte samt service.

Alla bostadsrättsinnehavare får ett brev i brevlådan från Friska Fläktar när det är dags för filterbyte. Den informationen kommer också att finnas på hemsidan när det åter är dags för byte/service framåt våren/sommaren 2022.

VIKTIGT: Mejla gärna styrelsen innan du tar kontakt med Friska Fläktar, så att vi vet att en sådan kontakt är tagen och så att vi i styrelsen kan ge råd kring vidare kontakt med företaget.


Friska Fläktar

Tel: 0176-108 40
E-post: info@friskaflaktar.se