Ordningsregler

Styrelsens uppgift är att ta hand om den löpande förvaltningen av Bostadsrättsföreningen Nyckelpigan och verkställa de beslut som föreningsstämman fattar. I den löpande förvaltningen ingår även ordningsfrågorna. Detta innebär att styrelsen har det övergripande ansvaret för att det är ordning och reda både i och utanför huset/husen.

Alla är skyldiga att rätta sig efter ordningsreglerna. Att bo i bostadsrätt innebär ett gemensamt ansvar. Som medlem i föreningen har du inte bara nyttjanderätten till en bostad i föreningens hus, du har även skyldigheter mot föreningen och övriga medlemmar. Ordningsreglerna är framtagna med föreningens stadgar som utgångspunkt.

1. Medlem ska vara aktsam om och väl vårda bostadsrättsföreningens egendom.

2. Medlem får ej använda bostadsrätten eller annat utrymme i bostadsrättsföreningen till annat ändamål än vad som är avsett.

3. Du får inte utan tillstånd av styrelsen göra stora förändringar i bostadsrätten som att exempelvis riva eller flytta väggar eller göra andra mer ingripande förändringar.

4. Den som har husdjur i sin bostadsrätt skall se till att förore- ning eller skada ej uppstår i föreningens eller enskild medlems egendom.

5. Störande ljud ska undvikas mellan kl 22.00 och 07.00.

6. Respektera tomtgränserna. Detta av respekt för grannen, men också för att skydda de gemensamma häckarna mellan tomterna.

7. Medlem ska följa bestämmelserna beträffande ohyra i lägenhet samt vid upptäckt av ohyra omedelbart ta ansvar för att åtgärda detta.

8. Medlem får inte utan styrelsens medgivande ta bort, göra åverkan på eller förändra något som är bostadsrättsföreningens egendom. I föreningens egendom ingår till exempel fasaderna, altanerna, de gemensamma häckarna samt förråden. Alla ”fasta” ting är föreningens egendom. Dörrar, låsanord- ningar, räcken, mm. Ny- och tillbyggnader av altaner, plank och staket samt övriga anordningar får uppsättas endast om de planerade förändringarna godkänts av styrelsen. Även om larmanläggningar ska installeras behöver ni fråga styrelsen om lov. Om detta inte följs kan medlem åkallas att ta bort/ återställa fasad, altan eller liknande. Detta eftersom bostads- rättsinnehavaren äger nyttjanderätten, men det är förening- en som äger fastigheterna.

9. Hushållssopor och matavfall ska sorteras i de kärl som finns vid respektive huslänga. Avfall av större format, s.k. grovsopor (kartonger, gamla möbler, trä, emballagespill eller liknande) skall av medlemmen transporteras till förslagsvis Görla återvinningsstation.

10. Norrtälje kommun avråder från att tvätta bilen hemma med tanke på den miljöpåverkan biltvätten innebär. Smutsen på våra bilar innehåller bland annat oljerester och tungmetaller. När bilen tvättas på upp- farten rinner tvättvattnet ner i gatubrunnarna och ofta rakt ut i närmsta sjö eller vattendrag. Dagvattenbrunnarna är inte alltid kopplade till något reningsverk. Detta gör att kemikalier och miljöfarliga ämnen sprids i naturen. På grund av detta är det därför förbjudet att tvätta bilarna på våra asfalterade uppfarter. Vi hänvisar istället till tvätthallar och gör-det-självhallar som finns i Norrtälje stad.

11. Så kallade ”fasta pooler”, alltså pooler som inte är flytt- bara, är inte tillåtna i föreningen. De ”lösa poolerna” är däremot tillåtna, men tänk på säkerheten, inte bara för egen skull utan också för grannarnas. Töm poolen eller ta bort ytterstegen, om det finns en sådan, efter användning. Eller se till att ha ett skydd (staket/över- drag) över poolen då den inte används. Töm heller inte poolen på gräsmattan för ofta. Mindre pooler kan tömmas lite då och då på gräsmattan, men inte för ofta.

12. Underhåll av föreningens egendom där du har nyttjande- rätt. Se bopärmen, där står till exempel hur altanerna ska skö- tas och annat som är bra för dig som bostadsrättsinnehavare att veta.

OBS: Fler mer allmänna ordningsregler, vad som är medlemmens ansvar och vad som är föreningens ansvar, hittar ni i föreningens stadgar.